abeceda
alphabet

ustálené poradie písmen

abecedný register
alphabetical index

abecedný zoznam mien objavujúcich sa v texte s číslami strán, môže byť vecný, alebo menný

abstrakt
abstract

stručný výťah z obsahu článku, kapitoly alebo knihy, zachytávajúci podstatné údaje s presným udaním prameňa

achát
agate, ruby

optický rez písma určený na sadzbu textov veľkosti 5,5 bodu

akcent
accent

diakritická značka pridaná k písmenu za účelom zmeny jeho výslovnosti

akcentová línia
accent line

čiara písmovej osnovy určujúca postavenie akcentov, ktoré sú súčasťou písmen

akcidenčné písmo
display type

titulkové písmo

ampersand
ampersand

znak spájajúci písmená „e“ a „t“, čo v latinčine znamená spojku „a“, od slov sa oddeľuje zúženou medzerou

anglická linka
rule

oddeluje titulky od podtitulkov; umiesťuje sa prevažne na stred sadzby

anglický serif
clarendon serif

pozri iónsky serif

anotácia
annotation

krátka charakteristika knihy, kapitoly, článku atď.

antikva
roman type

rod latinkových písem klasického tvaru s nápadnými rozdielmi medzi vlasovými a tieňovanými ťahmi; os zosilnených oblých tvarov je kolmá na účiarie

aparát
end matter

časti knihy umiestnené za hlavný text, napr. bibliografia, indexy, obrazová príloha

apendix
appendix

nachádza sa v záverečnej časti na knihy, obsahuje dodatkový materiál nepodstatný pre hlavný text

apostrof
apostrophe

interpunkčná značka označujúca vlastníctvo alebo vynechanie písmen

arabské číslice
arabic numerals
čísla zapisované arabskými znakmi, pôvodom z Indie
asymetrická úprava
asymetrical layout

úprava v ktorej sa typografické mriežky na protiľahlých stranách nezrkadlia

autorská korektúra
second revise

autorom alebo vydavateľom opravené výstupy z tlačiarne

autorská tiráž
imprint

strana obsahujúca informácie o autoroch knihy

autorské právo
copyright

súbor právnych noriem upravujúcich vzťahy, ktoré vznikájú v súvisloti s vytvorením diela

azbuka
cyrillic alphabet

pozri cyrilika

Späť na eseje
Späť na články
Späť na články

Čitateľnosť písma

Úvod

Pojmy vzťahujúce sa k problematike čitateľnosti, ako sú rozlíšiteľnosť (znakov) a zrozumiteľnosť (textu) sú si veľmi blízke, ale nie totožné. Rozlíšiteľnosť znakov rozhodne ovplyvňuje zrozumiteľnosť textu, ale na pochopenie toho, ako jedno ovplyvňuje druhé, ich nutne treba od seba oddeliť.

Len prednedávnom sa typografii venovali iba ľudia z praxe. Avšak v posledných rokoch sa začala o typografiu zaujímať celá škála odborov: matematici, počítačoví programátori, psychológovia a filozofi, ktorí v poslednej dobe uverejnili množstvo článkov o povahe písmových tvarov a ich usporiadania. Psychológovia používajú typografiu v súvislosti s aspektami gramotnosti a schopnosťami porozumieť čítanú informáciu. Filozofi zase skúmajú rolu typografie v reprezentácií a ovplyvňovaní jazyka. Takéto pohľady zvonka prinášajú typografom a písmarom cenné znalosti o tom, ako písmo funguje a aký má komunikačný potenciál. Miera rozlíšiteľnosti znakov písma je priamo závislá od tvorcu písma, kde nemusí byť v niektorých prípadoch tým najdôležitejším kritériom, kým samotná zrozumiteľnosť celého textu je vo väčšej miere doménou typografa.

Na prvý pohľad to môže vyzerať rozporuplne, ale aj to najčitateľnejšie písmo nemusí byť vždy zrozumiteľné. Jednou z najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú študenti, je výber písma vytvoreného na konkrétny účel a jeho následné použitie na niečo, na čo sa vôbec nehodí. Celé katalógy písma vznikli digitalizáciou starších písem pôvodne vytvorených pre orientačné systémy, tituly magazínov, telefónne zoznamy a komerčné logotypy. Všetky môžu byť pritom vysoko čitateľné, ale ako textové písma určené na sadzbu dlhých textov sú úplne nepoužiteľné. Písmo Avant Garde je toho klasickým príkladom. Textové písma sú možno zo všetkých skupín tie najkonzervatívnejšie, a to z dobrého dôvodu. Familiárnosť je najdôležitejšia podmienka ich zrozumiteľnosti. To prirodzene vysvetľuje fakt, prečo bola evolúcia v oblasti tvorby textového písma taká pomalá.

Vľavo je v písme Caslon a Univers v rovnakej veľkosti zobrazený znak „e“Vpravo je písmeno v Universe zmenšené na strednú výšku Caslonu. Aj po zmenšení je rozdiel vo veľkosti oka oboch písmen stále badateľný.

Rozlišovanie znakov

Dobrá čitateľnosť je podmienená tým, ako dobre vieme jednotlivé písmená od seba rozlišovať. Písmové formy sú vytvárané tak, aby sa odprezentovali čistým a výstižným spôsobom. Nemusí byť vždy pravidlom, že aj čitateľné písmo nemôže mať aj výrazný charakter. Napríklad dobre čitateľné písmo Johnstonov Underground patrí aj medzi najľahšie rozpoznateľné písma – čo je dôkazom, že aj v najnáročnejších prostrediach jeho charakteristické formy ostávajú vizuálne jasne zreteľné.

Najčitateľnejšie písma sú všeobecne tie, ktoré majú väčšie otvorené alebo uzavreté vnútorné priestory – dutiny. To si však vyžaduje veľkorysejšie zvýšenú strednú výšku písem. Ak je však stredná výška príliš veľkorysá, dôsledkom môžu byť príliš krátke horné a dolné doťahy, čo môže nielen nepriaznivo ovplyvniť rozlíšiteľnosť jednotlivých písmen (výsledkom môže byť zlá rozlíšiteľnosť medzi minuskovými „h“ a „n“ a „l“), ale môže spôsobiť aj nedostatočné rozpoznávanie slovných tvarov. Pri efektívnom čítaní rozpoznávame častejšie celé „slovo-tvary“ než individuálne písmená. Prekreslenie Johnstonovho písma Underground Colinom Banksom najlepšie vystihuje (ilustruje) túto dilemu. V prepracovanej verzii maximalizuje veľkosť dutín pri zachovaní jasne definovaných horných a dolných doťahov pre optimálny tvar slov.

Veľkosť dutín je mimoriadne dôležitá pri rozlišovaní medzi najčastejšie používanými písmenami: „e“, „a“ a „s“, pretože im chýbajú iné rozlišovacie prvky (nemajú žiadne horné a dolné doťahy, a všetky majú takmer rovnakú šírku a podobný tvar) a obsahujú takmer rovnako veľké dutiny. Pre ich časté opakovanie v texte, je preto najlepšie ak je veľkosť oka písmena „e“ a uzatvorenej dutiny písmena „a“ čo najväčšia. 

Najčastejšie zamieňané znaky medzi sebou sú pochopiteľne „i“, „j“, „l“ a „f“, „t”. Písmeno „I“ je v mnohých písmach takmer identické s číslicou „1“, a podobne je to aj s písmenom „O“ a nulou „0“. Relatívna čitateľnosť závisí aj od individuálnej veľkosti písmen: napr. „m“ a „w“ sú jednoducho viac čitateľnejšie ako „i“ alebo „l“, pretože zaberajú viac miesta.

Samozrejme problém s rozlíšiteľnosťou znakov sa zhoršuje aj s vlastnými črtami niektorých písem. Typickým, dobre zdokumentovaný príkladom je verzála „C“ v písmach Bodoni, Baskerville a Caslon, ktoré majú všetky charakteristický dolný serif, čo môže spôsobovať zamieňanie s verzálou „G“. Prekrížená kurzíva verzálového „J“ písem Baskerville, Caslon, Imprint a Plantin sa dá ľahko zameniť za minuskovým „f“, zatiaľ čo kurzívne „h“ písma Garamond máme tendenciu čítať ako „b“. Celkovo však experimenty potvrdili, že písma, ktoré bežne používame, sú vo všeobecnosti pri vhodných podmienkach na čítanie dobre čitateľné. To sa týka bezserifových ako aj serifových písem.

Hrúbka písma ovplyvňuje čitateľnosť, pretože pridaná hrúbka musí nevyhnutne zasiahnuť do dutín písmen. Optimálna hrúbka ťahu písmena je okolo 18 percent strednej výšky písma a zvyčajne je skôr jemnejšia ako tmavšia. Veľmi tmavé rezy neraz degenerujú písmo do komickej podoby ich pôvodnej formy. Môžu vyzerať na prvý pohľad atraktívne, ale pri rýchlom čítaní ich celkový dizajn môže spôsobiť ťažkosti v rozpoznávaní jednotlivých písmen.

Rozlíšiteľnosť znakov určuje horná polovica obrazu písma, čo si ľahko overíme, keď sa pokúsime prečítať spolovice zakrytý riadok. Kým je zakrytá horná polovica strednej písmovej výšky, môžeme len veľmi ťažko rozoznať jednotlivé písmená a prečítať celý riadok. Ak však zakryjeme dolnú polovicu strednej písmovej výšky, rozoznáme jednotlivé písmená ľahšie a prečítame i celé slová. To znamená, že v tvaroch horných partií písmový znakov je skrytý väčší podiel čitateľnosti a rozoznateľnosti písiem. Aj keď nie je situácia rovnako jednoduchá pri všetkých kresbách a druhoch tlačových písiem, môžeme túto skutočnosť pokladať za rozhodujúcu.

Farba a kontrast

Čierna a biela síce poskytujú najväčší možný kontrast, ten však nie vždy umožňuje najčitateľnejšie riešenie. Samozrejme, že negatívne písmená (biele alebo žlté na čiernom pozadí) budú vyzerať vždy opticky väčšie, avšak v prípade komplikovanejších a komplexnejších informácií čitateľnosť naopak zhoršujú.

Biele písmená na čiernej ploche pôsobia opticky vždy väčšie.

Odhliadnuc od toho, kontrast je dôležitou zložkou čitateľnosti. Niektorí ľudia trpia farbosleposťou, ktorá môže postihovať vnímanie určitých farieb; napríklad znižuje ich schopnosť rozlišovať medzi červenou a zelenou (to však nemusí platiť v prípade modrej a žltej). Zatiaľ čo schopnosť rozoznávať farby môže byť problémom, väčšina čitateľov vie rozoznať zmeny v tonalite.

Najefektívnejšie tónové kombinácie sú tie, ktoré využívajú bielu s inou prídavnou farbou: napríklad naše cestné značenie používa biele (bezserifové) písmo na tmavozelenom pozadí; varovné tabule sú značené čiernym písmom na žltom alebo reflexnom pozadí. Používanie viacerých farieb, najmä rovnakej tonality, výrazne znižuje čitateľnosť.

Písmo Universal Grotesk, ktoré vytvorila československá písmolejňa Grafotechna v roku 1961 bolo používané na dopravnom značení v celom bývalom Československu a do 90. rokov aj v Česku. Na Slovensku sa ako normové písmo na dopravnom značení používalo do januára 2016. Od roku 2014 sa okrem neho na základe súhlasu ministerstva dopravy používalo aj písmo Tern vytvorené európskou asociáciou International Institute for Information Design Research & Education, ktoré ho v roku 2016 nahradilo.

bibliografia

Bringhurst, R.: Elements of Typographical Style. Londýn : Hartley and Marks Publishers, 2013

Hrazdil, J., Moncman, Š.: Písmo, sadzba, sádzanie. Bratislava : Alfa, 1978

Jury, D.: About Face. Mies : Rotovison, 2004

Klata D.: Najčitateľnejšie písmo na svete. Bratislava : Nakladateľstvo, 2018

Kohút, L.: Typografická úprava knihy. Martin : Matica slovenská, 1960

Lanz, B., Němeček Z.: Písmo v propagaci. Praha : Merkur, 1974

Menhart, O.: Nauka o písmu. Praha : SPN, 1957

Mistrík, J.: Jazyk a reč. Bratislava : Mladé letá, 1984

Moravčík, F.: Metodika tvorby a radenia písma. Bratislava : SPN, 1969

Blažej, B.: Ruční sazba. Praha : SPN, 1978

Bernáth, M., Hrádek, O., Orlíček, J.: Technológia fotosadzby. Bratislava : Alfa,1985

Bernáth, M., Hrádek, O., Orlíček, J.: Foto sadzba. Bratislava : Alfa,1983

Dusong, J. L. Typografie od olova k počítačomm, Svojtka a Vašut, Praha, 1997

Panic, J., kolektív: Polygrafické minimum. Bratislava : Typoset, 2000

Pop, P., Fléger, J., Pop, V.: Ručná sadzba I. Bratislava : Alfa, 1984

Pop, P., Fléger, J., Pop, V.: Ručná sadzba II. Bratislava : Alfa, 1985

Slezák, M., Dvořáková, H., Bružeňák, J.: Písmo ve výtvarné výchově. Praha : SPN, 1985

Šíp, R.: Mini typo. Bratislava : SOU polygrafické, 2000